۱۴ دی ۱۳۹۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 30748661
T T
۰ نفر

تهران– معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: تمامي سامانه هاي به كار گرفته شده در رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 كاملا بومي بود.

امیردریادار 'امیر رستگاری' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا افزود: این سامانه ها توسط متخصصان متعهد ایرانی در نیروی دریایی ارتش، مراكز علمی و صنایع دفاعی كشور طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: این موضوع یكی از بزرگ ترین نقاط اتكای جمهوری اسلامی ایران است كه امروز دانشمندان و متخصصان كشورمان مقتدرتر از هر زمان دیگر می توانند هر نوع تجهیزات و سامانه های مورد نیاز بخش دفاعی از جمله در نیروی دریایی ارتش را طراحی و در كمترین زمان ممكن آن را تولید كنند و در چرخه دفاعی كشور قرار دهند.

معاون نیروی دریایی ارتش یادآور شد: در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 كه به مدت 10 روز در شرق تنگه هرمز، دریای عمان، مدار 20 و 10 درجه در شمال اقیانوس هند برگزار شد برخی تجهیزات و سامانه های فوق پیشرفته موشكی برای نخستین بار با موفقیت شلیك شد و توجه جهانیان را به خود جلب كرد.

وی گفت: موشك فوق پیشرفته خود اتكای سطح به سطح 'قادر' از جمله این تجهیزات بود كه در بخش رادار، ماهواره، میزان دقت در انهدام و میزان برد و مسافت و همچنین مكانیسم های هوشمند ضد رهگیری و ضد اختلال در هدایت مسیر در مقایسه با نسل قبل از خود ارتقا یافته است.

امیر دریادار رستگاری اظهار داشت: موشك برد كوتاه 'نصر'، انواع اژدرهای به كار گرفته شده در زیرسطحی ها از جمله اژدر الكتریكی و حضور سه فروند زیرسطحی جدید كاملا بومی از جمله تجهیزات و سامانه هایی است كه توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده و در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت.

معاون نیروی دریایی ارتش در ادامه یادآور شد: موشك فوق پیشرفته 'نور' كه در بخش سیستم های ضد راداری، تعقیب هدف، هدایت و كنترل و ضد جنگال ارتقا یافته و به راحتی می تواند پس از یافتن هدف مورد نظر آن را رهگیری كرده و مورد اصابت قرار دهد از دیگر سامانه های كاملا بومی است كه در این رزمایش با موفقیت شلیك و هدف پیش بینی شده را منهدم كرد.

امیردریادار رستگاری با بیان این كه امروز نیروهای مسلح كشور از جمله نیروی دریایی ارتش پیشرفت های قابل توجهی در عرصه های دفاعی و طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز این نیرو متناسب با شرایط روز داشته اند، گفت: پیشرفت های موجود در این نیرو امروز بسیار چشمگیرتر و گسترده تر از گذشته است.

وی توضیح داد: در سالهای گذشته تمامی تاكتیك ها و طرح ریزی ها در این نیرو با استفاده از سامانه های غیربومی انجام می شد اما امروز این افتخار را داریم كه سامانه ها، تجهیزات و تاكتیك های به كار گرفته شده در نیروی دریایی ارتش همگی بومی و طراحی و تولید آن در كشور انجام می شود.

معاون هماهنگ كننده نیروی دریایی ارتش در ادامه یادآور شد: امروز با توجه به توانمندی های موجود در نیروی دریایی ارتش و سایر نیروهای مسلح قادر هستیم تا به طور مستمر و دایمی اگر دشمنی قصد تهاجم علیه ما را داشته باشد آن را درگیر كرده و جنگ را هدایت و كنترل كنیم و بر دشمن غلبه نماییم.

امیردریادار رستگاری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز به درجه ای از خودكفایی و پیشرفت دست یافته است كه تجهیزات و قطعات مورد نیاز نیروهای مسلح را با بهره گیری از دانشمندان و متخصصان متعهد و جوان ایرانی در داخل كشور تهیه كند كه این موضوع توانایی و قدرت دفاع پرقدرت، ماندگار و مستمر را به نیروهای مسلح ما می دهد.

رزمایش بزرگ ولایت 90 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه سوم دی ماه در محدوده شرق تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند آغاز شده بود دیروز سه شنبه با حضور جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح از جمله سردار سرلشكر بسیجی سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد كل نیروهای مسلح و امیرسرلشكر عطاء الله صالحی فرمانده كل ارتش و امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با رژه یگان های شركت كننده در این رزمایش پایان یافت.

سیام**1478**9132**2026
۰ نفر